مشاورین مسکن افق

مشاورین املاک تهران
با ما تماس بگیرید : 44706010

تاریخ: 1401-06-14

انواع قرارداد مشارکت مدنی چیست؟

قرارداد مشارکت مدنی چیست؟

مطابق با آنچه در قانون مدنی کشور به آن اشاره شده است مشارکت مدنی به معنای درآمیختن سرمایه و دارایی‌ های نقدی یا غیر نقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد به منظور انتفاع و تقسیم سود می‌باشد‫. از این روی این قرارداد برای مشارکت در موضوعات مختلف و گوناگونی از جمله تولیدی، بازرگانی، ساخت‌ و ساز، خدماتی و غیره می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. 

به عبارت دیگر می توان گفت قرارداد مشارکت مدنی قراردادی است که از طریق آن اشخاص حقیقی یا حقوقی سرمایه (مادی یا معنوی) خود را به صورت سهم الشرکه نقدی یا غیر نقدی و به صورت مشاع و برای انجام کاری معین در زمینه فعالیت های تولیدی، بازرگانی و خدماتی و … برای مدتی محدود و به قصد انتفاع بکار گرفته و در اختیار دیگری قرار می دهند.

انواع قرارداد مشارکت مدنی چیست؟

به طور کلی قرارداد مشارکت مدنی در زمینه های مختلفی کاربرد دارد ازجمله صادرات کالا، خدمات، تولید و فروش محصول، واردات کالا به قصد فروش، بازرگانی داخلی، احداث مسکن و انبوه سازی و واردات ماشین آلات، مواد اولیه و ابزار کار و غیره. اما  رایج ترین آنها در سه شکل مشارکت در ساخت، مشارکت مدنی با بانک و مشارکت مدنی خصوصی است که در ادامه به مشارکت در ساخت خواهیم پرداخت.

  • قرارداد مشارکت در ساخت

امروزه قرارداد مشارکت در ساخت از جمله قراردادهایی به شمار می رود که بسیاری از افراد جامعه با آن تا اندازه ای آشنایی دارند اما شناخت بیشتر در این زمینه به جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی کمک می کند.

قرارداد مشارکت در ساخت قراردادی است که بین یک یا چند مالک و یک یا چند سازنده منعقد شده و به واسطه آن بر سر ساخت ساختمانی با مشخصات معین توافق می‌کنند، در این قرارداد آورده و یا همان سرمایه مالک، زمینی است که ساختمان در آن ساخته می‌شود و سرمایه سازنده نیز هزینه‌ هایی است که در حین عملیات ساخت متحمل می‌شود و نهایتا هر کدام از طرفین مطابق توافقشان از سهمی از ساختمان ساخته شده بهر‌ه‌ مند می‌شوند. در این نوع مشارکت سازنده و مالک شریک خواهند شد و در آن مالک صاحب زمین بوده و سازنده سرمایه‌گذار و اقدام به ساخت‌وساز خواهد کرد.

لازم است به منظور جلوگیری از اختلافات و مشکلات بعدی در چنین قرارداد های نکاتی را مورد توجه قرار داد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:  

  • قرارداد تا حد امکان شفاف و واضح نوشته شود و از جملات ساده و روان استفاده گردد.

  • در متن قرارداد از الفاظ قانونی استفاده شود.

  • پیش از امضای قرارداد یک بار سند مشارکت مدنی را به طور کامل از ابتدا به انتها خوانده و هر جای آن گنگ و نامفهوم بود در مورد آن توضیح بخواهید.

  • هنگامی که طرف مقابل در مجلس عقد مشارکت مدنی حضور ندارد از امضا یک‌ جانبه آن خودداری کرده و سعی کنید همزمان با هم قرارداد را امضاء کنید.

  • شخص سازنده باید توانایی کار ساخت و ساز را داشته و قبلا در این زمینه کار کرده باشد.

  • در هنگام عقد مشارکت مدنی حتما وکیل شما در محل حضور داشته باشد و در صورت نبود وی قرارداد را برای او ارسال شده و در صورت تایید وی آن را امضا نمایید.

  • در صورت لزوم در هنگام عقد مشارکت مدنی از شهود آگاه و قابل دسترس استفاده شود.

  • در سند مشارکت مدنی حضور مستمر و نظارت بر پروژه ساخت پیش‌ بینی شود.

  • زمان پایان ساخت پروژه تعیین شود و در صورت تخلف از این تاریخ تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

  • در مورد ممنوعیت واگذاری ساخت پروژه افراد دیگر در سند مشارکت مدنی تعیین تکلیف شود.

  • در سند مشارکت مدنی حتماً مصالح به کار رفته در ساخت تعیین شود.

  • هزینه‌های جانبی همانند اشتراک برق، گاز، مالیات و … تعیین تکلیف شوند.

جستجوی ملک



نگران یافتن ملک مورد نظر خود نباشید

ما با استفاده از فایل هزاران مورد مسکن فروش و اجاره، فایل مورد نظر شما را در کمترین زمان ممکن خواهیم یافت.

چگونه فایل مورد نظر را پیدا کنیم

جهت یافتن فایل مسکن مورد نظر خود، با استفاده از فرم جستجو موجود در صفحات سایت اقدام به جستجوی فایل مسکن مورد علاقه خود نمائید.

آیا برای اتخاذ تصمیم بهتر نیاز به مشاوره یک حرفه ای دارید؟

مشاوران ما در هر لحظه آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه املاک می باشند

با ما تماس بگیرید!