مشاورین مسکن افق

مشاورین املاک تهران
با ما تماس بگیرید : 44706010

تاریخ: 1401-03-08

مجهول المالک

آشنایی با اصلاحات رایج ملکی قسمت چهاردهم

املاک مجهول المالک در بازار مسکن به املاکی گفته می‌شود که در هنگام نصب پلاک در دفتر توزیع اظهارنامه به نام شخص یا اشخاصی معرفی گردیده اما تا به حال از طرف مالک یا وکیل قانونی او درخواستی برای این موضوع به ثبت نرسیده باشد.
کسانی که قصد تصرف قانونی این املاک را دارند باید با توجه به دفاتر توزیع اظهارنامه در ادارات ثبت اسناد درخواست ثبت اینگونه ملک‌ها را بنمایند.

ملک مجهول المالک چه نوع ملکی است؟ 

ملک مجهول المالک در قانون ثبتی و قانون مدنی تعاریف متفاوتی دارد. بر اساس قانون مدنی، ملک مجهول المالک در گذشته سابقه تملک داشته است با این حال، در حال حاضر مالک آن مشخص نیست و هویت وی مجهول است.

همان طور که در تعریف اصطلاحات رایج ملکی افق مشاهده می کنید؛ در قانون ثبتی، ملک مجهول المالک به ثبت عمومی گذاشته شده اما در مهلت معین تقاضایی نسبت به آن وجود نداشته است. گفتنی است که افرادی که تقاضای ثبت آن را دارند می توانند در هر زمانی برای ثبت آن و دریافت سند مالکیت اقدام کنند.

حق الثبت ملک مجهول المالک

مطابق با ماده 12 قانون ثبت، افرادی که نسبت به ملک مجهول المالک تقاضای ثبت دارند می توانند تا 2 سال از زمان اجرای این قانون برای ثبت آن اقدام نمایند.

پس از گذشت 2 سال، معاملات مربوط به ملک مجهول المالک پیش از تقاضای ثبت در دفتر اسناد رسمی مورد قبول واقع نمی شود؛ در این حالت صدی 25 از حق الثبت معمولی در زمان تقاضای ثبت علاوه اخذ می شود. هم چنین املاکی که در آگهی نوبتی منتشر نشده اند؛ از زمان انتشار آگهی نوبتی ماده 11 به بعد تحت هیچ شرایطی پیش از ثبت در دفتر اسناد رسمی مورد قبول واقع نخواهند شد. پس از گذشت 1 سال از نخستین انتشار آگهی، صدی 25 از حق الثبت معمولی در زمان تقاضای ثبت علاوه اخذ می شود.

 

جستجوی ملک



نگران یافتن ملک مورد نظر خود نباشید

ما با استفاده از فایل هزاران مورد مسکن فروش و اجاره، فایل مورد نظر شما را در کمترین زمان ممکن خواهیم یافت.

چگونه فایل مورد نظر را پیدا کنیم

جهت یافتن فایل مسکن مورد نظر خود، با استفاده از فرم جستجو موجود در صفحات سایت اقدام به جستجوی فایل مسکن مورد علاقه خود نمائید.

آیا برای اتخاذ تصمیم بهتر نیاز به مشاوره یک حرفه ای دارید؟

مشاوران ما در هر لحظه آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه املاک می باشند

با ما تماس بگیرید!