مشاورین مسکن افق

مشاورین املاک تهران
با ما تماس بگیرید : 44706010

تاریخ: 1401-03-22

قانون و شرایط فسخ قرارداد خرید ملک

قسمت دوم

این روزها بسیاری اطلاعات را می‌توان از طریق اینترنت و بدون نیاز به مراجعه حضوری به کارشناسان و دفاتر حقوقی به دست آورد. با وجود این امکان، دیگر نباید خود را در معرض اشتباهات معمول در معامله قرار دهید. یکی از مواردی که امروزه موجب به هم خوردن معامله ملکی می‌شود، تغییر قیمت و طمع فروشنده‌ها از افزایش قیمت ملک است. با توجه به نوسانات بازار و افزایش نرخ ارز، گاهی اوقات قیمت‌ها به صورت روزانه تغییر می‌کنند.
در مواردی مشاهده می‌شود که قیمت ملک، از زمان توافق دو طرف تا زمان ثبت سند، افزایش چشمگیری داشته است و همین امر موجب پشیمانی فروشنده می‌شود. در این شرایط فروشنده معامله را فسخ می‌کند و خریدار متضرر می‌شود زیرا هم ملک را از دست داده است و هم ممکن است با توجه به افزایش قیمت قدرت خرید ملک دیگری را نداشته باشد. در صورتی که زمان و انرژی لازم برای یافتن ملک مناسب، رفتن بنگاه معاملات و … را در نظر بگیریم، ضررهای خریدار بیشتر نیز خواهد شد. در چنین شرایطی خریدار می‌تواند از فروشنده شکایت کند. معمولا فروشنده‌ها در اینگونه موارد به «خیار غبن فاحش» متوسل می‌شوند. این مورد یکی از اختیارات و یا در اصطلاح قانونی خیارات معامله است و به این معنا است که هر یک از طرفین معامله که دچار ضرر فاحش شود، پس از آگاه شدن از این ضرر می‌تواند معامله را فسخ کند.
دادگاه‌ها در این موارد دو گونه حکم صادر می‌کنند. برخی قضات با توجه به اینکه در زمان معامله قیمت رایج رعایت شده و غبنی اتفاق نیفتاده است، فروشنده را وادار به رعایت معامله ثبت سند می‌کنند و برخی دیگر فروشنده را مغبون در نظر می‌گیرند و حق فسخ معامله را به او می‌دهند. البته در حالت دوم فروشنده باید مبلغی را به عنوان جریمه فسخ معامله به خریدار پرداخت کند. کارشناسان حقوقی معتقدند که تنها راه پیشگیری از فسخ معامله به دلیل افزایش قیمت، آگاهی خریداران است. لازم است در قول‌نامه یا مبایعه‌نامه شرطی وجود داشته باشد مبنی بر این که تغییر قیمت تأثیری بر معامله انجام‌شده نداشته باشد.

 

جستجوی ملک



نگران یافتن ملک مورد نظر خود نباشید

ما با استفاده از فایل هزاران مورد مسکن فروش و اجاره، فایل مورد نظر شما را در کمترین زمان ممکن خواهیم یافت.

چگونه فایل مورد نظر را پیدا کنیم

جهت یافتن فایل مسکن مورد نظر خود، با استفاده از فرم جستجو موجود در صفحات سایت اقدام به جستجوی فایل مسکن مورد علاقه خود نمائید.

آیا برای اتخاذ تصمیم بهتر نیاز به مشاوره یک حرفه ای دارید؟

مشاوران ما در هر لحظه آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه املاک می باشند

با ما تماس بگیرید!