مشاورین مسکن افق

مشاورین املاک تهران
با ما تماس بگیرید : 44706010

تاریخ: 1401-06-07

نکاتی برای تنظیم قولنامه

نکات مهم در نوشتن قولنامه

1. مهم‌ترین نکته در امر خرید خانه و تنظیم قولنامه این است که خریدار و فروشنده باید به معتبر بودن بنگاه و یا مشاور املاکی که قولنامه قرار است آن جا نوشته شود توجه کنند. بنگاه‌های املاک باید از اتحادیه مشاورین املاک مجوز داشته باشند تا صلاحیت تنظیم قولنامه را داشته باشند. اگر این مجوز وجود نداشته باشد قولنامه فاقد اعتبار حقوقی خواهد بود و در صورت بروز مشکل نمی‌توان به آن استناد کرد پس مطمئن شوید که امضا صاحب جواز پای قرارداد شما ثبت گردد.

2. به وسیله کد رهگیری از فروش یا معامله آن ملک با شخص دیگر به طور کامل مطلع شوید.

3. مشخصات مورد معامله را با آنچه در سند ذکر شده است تطبیق دهید. اگر مورد معامله خانه است ملحقات ملک مانند آبفبرق، پارکینگ در متن سند قید شده باشد.

4. قولنامه باید علاوه بر امضای فروشنده و خریدار و مهر و امضای صاحب بنگاه به امضا دو نفر شاهد نیز برسد و امضا شاهدها در پای قرارداد به اعتبار بخشی قرارداد کمک بزرگی می‌کند.

5. تاریخ تحویل ملک به درستی و دقت بیان گردد. اگر ملکی که خریداری کرده‌اید درحال حاضر مستأجر دارد با فروشنده بر سر زمان و نحوه تخلیه ملک توافق کنید.

6. اطمینان پیدا کنید که فرد فروشنده ممنوع المعامله نباشد و خدمت سربازی را نیز تمام کرده باشد. زیرا در این صورت قادر به انتقال سند رسمی به شما نخواهد بود.

7. مالی که قصد خرید آن را دارید اگر از طریق ارث به فرد رسیده حتما گواهی انحصار وراثت و تسویه حساب مایات بر ارث را مشاهده کنید.

8. همزمانی معامله به این معنا که طرفین قرارداد قدم به قدم و به صورت همزمان تعهدات خود را اجرا کنند. زمانی که کار انتقال سند به صورت کامل انجام نشده است خریدار نیز نباید تمام مبلغ معامله را بپردازد و تا زمانی هم که فروشنده پول خود را به طور کامل دریافت نکرده نباید سند را به نام خریدار انتقال دهد.

9. قولنامه در سه نسخه نوشته می‌شود که باید دست خریدار و فروشنده و مشاور املاک محفوظ باشد. هر سه نسخه قولنامه باید مثل هم نوشته شده باشند و هرگونه مغایرت در اطلاعات ثبت شده می‌تواند به ابطال معامله منجر شود. خریدار باید قبل از عقد قولنامه سند ملک و اطلاعات ثبت شده در قولنامه را با اطلاعات سند اصلی مطابقت دهد. این نکته بسیار سطحی و ساده منشأ بروز اختلافات و کلاهبرداری‌های بسیاری است و این عدم شفافیت در قولنامه و بندهای قرارداد بین طرفین معامله در نهایت منجر به اختلافات حقوقی می‌شود.

10. گاهی ممکن است ملک مورد معامله متعلق به چند مالک باشد و یا یک نفر به وکالت از همه‌ی آن‌ها در معامله حضور یابد. در صورت مالکیت چندنفر، تمام آن‌ها باید پای معامله حضور داشته باشند و در خصوص وکالت، این وکالت باید محضری در در دفترخانه‌ی اسناد رسمی ثبت شده باشد و اصل گواهی آن ارائه شود.

11. قولنامه ذکر کنید که اگر درباره مالی که به شما فروخته شده فرد دیگری ادعای مالکیت کرد مسئولیت جبران خسارت به عهده کیست.

12. قولنامه در صورتی که به طور صحیح تنظیم شود حامی حقوق افراد است و و افراد با استناد به آن می‌توانند به دادگاه مراجعه کنند و حقوق قانونی خود را پیگیری کنند.

جستجوی ملک



نگران یافتن ملک مورد نظر خود نباشید

ما با استفاده از فایل هزاران مورد مسکن فروش و اجاره، فایل مورد نظر شما را در کمترین زمان ممکن خواهیم یافت.

چگونه فایل مورد نظر را پیدا کنیم

جهت یافتن فایل مسکن مورد نظر خود، با استفاده از فرم جستجو موجود در صفحات سایت اقدام به جستجوی فایل مسکن مورد علاقه خود نمائید.

آیا برای اتخاذ تصمیم بهتر نیاز به مشاوره یک حرفه ای دارید؟

مشاوران ما در هر لحظه آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه املاک می باشند

با ما تماس بگیرید!