مشاورین مسکن افق

مشاورین املاک تهران
با ما تماس بگیرید : 44706010

تاریخ: 1401-06-16

قرارداد صلح عمری در اموال چیست؟

صلح عمری چیست؟

هر فرد در جامعه دارای املاک و دارایی هایی می باشد که پس فوت‌ او وارثین صاحب آن‌ ها خواهند شد. افراد می توانند ملک و املاک خود را پیش از مرگ نیز میان فرزندان تقسیم کنند و تقسیم اموال پدر توسط خودش امری پسندیده به حساب می آید. اما تقسیم اموال تنها به صورت انتقال ارث به وارثین و یا اخذ سند مالکیت بنام وارثین انجام نمی گیرد و شرایط دیگری نیز وجود دارد که افراد می توانند اموال خود را به وارثین خود و یا افراد دیگر واگذار کنند. یکی از قرارداد هایی که مبنی بر انتقال اموال پس از فوت به وارثین یا افراد دیگر تنظیم می شود صلح عمری می باشد که قواعد خاص خود را دارد و با روش انتقال ارث به وارثین دارای تفاوت هایی است.

قرارداد صلح عمری در اموال چیست؟

مطابق قانون اموال همه افراد پس از فوتشان میان وارثین آن‌ ها که شامل همسر، فرزندان، پدر، مادر و‌….می شوند تقسیم خواهد شد. اما قانونگذار برای تقسیم‌ اموال هر فرد پس از فوت شرایط دیگری را نیز تعیین ‌کرده است‌ که کمی متفاوت تر می باشند و از این روش با نام صلح عمری یاد میشود. نکاتی که باید در مورد این قرارداد ذکر گردد به این شرح است :

  •  در برخی موارد ممکن است فرد بخواهد از املاک خود در زمان حیات استفاده کند و منافع آن ها به طور کلی متعلق به خودش باشند اما پس از فوت آن ‌املاک ‌به شخص دیگری واگذار شوند و منافع آن ‌ها نیز متعلق به همان فرد ارائه شود که در اینجا می توان از قرارداد صلح اموال به عمری استفاده کرد.

  • طبق این قرارداد افراد می توانند ملکی را تعیین کنند که در زمان حیات از آن استفاده کنند و پس از فوت آن‌ ملک به شخصی که خودشان  او را در نظر گرفته اند تعلق گیرد.

  • شایان ذکر است صلح عمری می تواند منوط به مدت زمان عمر مالک یا شخص دیگری باشد. یعنی می توان شرط نمود مادامی که مالک زنده است خود صاحب منافع مال باشد و پس از پایان عمر مال به تصاحب شخص دیگری در بیاید (صلح به عمر خود.) برای مثال شخص الف به عنوان مالک شرط می کند که مالک این منافع پس از مرگ من شخص ب است.

  • در ادامه تصاحب منافع فوق نیز محدود به عمر شخص ب می باشد و پس از مرگ او میان وراث ب تقسیم نمی گردد.

  • مالک می تواند بگوید که مال و منافع آن در تصاحب شخصی باید ولی پس از مرگ آن این مالکیت منافع به پایان برسد. در این مواقع به اصطلاح صلح اموال عمری به عمر دیگری صورت گرفته است. برای مثال شخص الف مالی را به صلح عمری شخص ب در می آید. در این صورت پس از پایان عمر ب این مال به روش قانونی میان وراث مالک تقسیم می شود یا به در صورت حیات الف به او باز می گردد.

  •  اگر بخواهیم مفهوم این قرارداد را به شکل ساده تری توضیح دهیم می بایست بگوییم فرض کنید پدری خانه ای دارد که می خواهد در حین حیات آن را اجاره بدهد و از منافع آن بهره‌مند شود.اما تمایل دارد که آن خانه پس از فوتش به پسرش واگذار شود و پسر صاحب خانه و تمام منافع آن شود، در اینجا پدر می تواند با تنظیم قرارداد صلح به صورت عمری این کار را به انجام برساند.

جستجوی ملک



نگران یافتن ملک مورد نظر خود نباشید

ما با استفاده از فایل هزاران مورد مسکن فروش و اجاره، فایل مورد نظر شما را در کمترین زمان ممکن خواهیم یافت.

چگونه فایل مورد نظر را پیدا کنیم

جهت یافتن فایل مسکن مورد نظر خود، با استفاده از فرم جستجو موجود در صفحات سایت اقدام به جستجوی فایل مسکن مورد علاقه خود نمائید.

آیا برای اتخاذ تصمیم بهتر نیاز به مشاوره یک حرفه ای دارید؟

مشاوران ما در هر لحظه آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه املاک می باشند

با ما تماس بگیرید!