مشاورین مسکن افق

مشاورین املاک تهران
با ما تماس بگیرید : 44706010

تاریخ: 1401-02-27

اقاله

آشنایی با اصلاحات رایج ملکی قسمت پنجم

اقاله قرارداد است؛ بدین معنا که دو طرف آن، با یکدیگر توافق می‌کنند، قراردادی را که قبلاً با یکدیگر منعقد نموده بودند، برهم ‌زنند. مثلاً عقد بیعی بسته شده است که مورد معامله‌ی آن خانه و در ازای آن یک قطعه باغ تعیین شده است.

شرایط صحت اقاله

از آنجا که اقاله قرارداد است، تمامی شرایط صحت معاملات که در ماده 190 قانون مدنی گفته شده است، در اینجا نیز صادق است؛ یعنی قصد طرفین و رضای آنها، اهلیت طرفین، موضوع معین که مورد معامله است، مشروعیت جهت اقاله و مواردی این دست.

شیوه ابراز اقاله

اقاله چیست ؟ اقاله تشریفاتی نیست؛ یعنی اینکه هم با لفظ می‌توان قرارداد را اقاله کرد و هم با عمل. مثلاً در قرارداد بیع بدون آنکه فروشنده و مشتری بصورت لفظی، اقاله قرارداد را اعلام کنند، هرکدام مالی را که از طرف مقابل گرفته‌اند، به طرف مقابل برگردانند.

معیوب‌شدن مورد معامله قبل از اقاله

در صورتی که مورد معامله در دست خریدار قبل از اقاله معیوب شده باشد مثلاً خریدار با ماشین مورد معامله تصادف کرده باشد و یا قسمتی از دیوار خانه خریداری شده در اثر زلزله تخریب شده باشد، خریدار بعد از اقاله باید به فروشنده ارش یعنی تفاوت قیمت مال سالم و مال معیوب را بدهد. 

جستجوی ملک



نگران یافتن ملک مورد نظر خود نباشید

ما با استفاده از فایل هزاران مورد مسکن فروش و اجاره، فایل مورد نظر شما را در کمترین زمان ممکن خواهیم یافت.

چگونه فایل مورد نظر را پیدا کنیم

جهت یافتن فایل مسکن مورد نظر خود، با استفاده از فرم جستجو موجود در صفحات سایت اقدام به جستجوی فایل مسکن مورد علاقه خود نمائید.

آیا برای اتخاذ تصمیم بهتر نیاز به مشاوره یک حرفه ای دارید؟

مشاوران ما در هر لحظه آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه املاک می باشند

با ما تماس بگیرید!