مشاورین مسکن افق

مشاورین املاک تهران
با ما تماس بگیرید : 44706010

تاریخ: 1401-06-10

محاسبه سطح اشغال و تراکم مجاز ساختمان

نحوه محاسبه سطح اشغال و تراکم مجاز ساختمان

تعریف سطح اشغال:

به نسبت مساحت فضاهایی که سقف سازه‌ای دارند به کل مساحت زمین، سطح اشغال می‌گویند. سطح اشغال به شکل درصدی بیان می‌شود و برای هر طبقه به صورت مجزا محاسبه می‌گردد. سطح اشغال مجاز به درصدهای از پیش تعیین شده در شرح تفصیلی گفته می‌شود که با توجه به پهنه وقوع ملک تعیین می‌گردد.

تعریف تراکم:

به مجموع سطح اشغال طبقات با کاربری مسکونی، تجاری و اداری سطح تراکم می‌گویند. برای مثال در مجتمعی مسکونی که همکف و چهارطبقه روی آن با سطح اشغال ۶۰% ساخته شده و طبقه منفی یک با همچنان ۶۰% و طبقه منفی دو با ۸۰% سطح اشغال به عنوان پارکینگ استفاده می‌شوند، تراکم ساختمان را تنها در چهار طبقه مثبت آن که کاربری مسکونی دارند حساب می‌کنیم. یعنی تراکم این بنا مجموع چهار طبقه با ۶۰% سطح اشغال معادل ۲۴۰% می‌باشد. (در این مثال چون در طبقه همکف واحد مسکونی ساخته نشده است جزء تراکم محاسبه نمی‌شود) بالتبع تراکم مجاز هر ساختمان میزانی از پیش تعیین‌شده در شرح تفصیلی می‌باشد که با ضرب عدد سطح اشغال مجاز و حداکثر تعداد طبقات مجاز به دست می‌آید.

اکثر ساختمان‌های در حال احداث در سطح شهر تهران، ملزم به رعایت ضوابط پهنه ۱Rهستند و در دسته مسکونی‌های عام قرار می‌گیرند.

نکات محاسبه سطح اشغال:

همان‌طور که گفته شد، سطح اشغال شامل فضاهایی می‌شود که سقف سازه‌ای دارند در نتیجه درز انقطاع ساختمان و نورگیر در این محاسبه وارد نمی‌شوند. داکت تاسیسات نیز در محاسبه این مورد وارد نمی‌شود اما لازم به ذکر است که در پروانه‌ها جزء بنا هستند و مشمول اخذ عوارض می‌شوند. همچنین تا چندی پیش برای تشویق سازندگان به احداث بالکن، تنها بخشی از مساحت آن در سطح اشغال محاسبه می‌گردید اما در حال حاضر تمامی مساحت را باید در نظر بگیرید. پیش‌آمدگی‌های روی گذر (کنسول) تنها در صورتی که طبق دستور نقشه قابلیت اجرای آن را داشته باشید، در سطح اشغال حساب شده اما می‌تواند مازاد بر سطح اشغال مجاز باشد.

 

جستجوی ملک



نگران یافتن ملک مورد نظر خود نباشید

ما با استفاده از فایل هزاران مورد مسکن فروش و اجاره، فایل مورد نظر شما را در کمترین زمان ممکن خواهیم یافت.

چگونه فایل مورد نظر را پیدا کنیم

جهت یافتن فایل مسکن مورد نظر خود، با استفاده از فرم جستجو موجود در صفحات سایت اقدام به جستجوی فایل مسکن مورد علاقه خود نمائید.

آیا برای اتخاذ تصمیم بهتر نیاز به مشاوره یک حرفه ای دارید؟

مشاوران ما در هر لحظه آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه املاک می باشند

با ما تماس بگیرید!