مشاورین مسکن افق

مشاورین املاک تهران
با ما تماس بگیرید : 44706010

تاریخ: 1402-08-25

همه چیز در مورد عقد صلح عمری

صلح عمری

 

صلح عمری عقدی که به موجب آن، شخصی حق استفاده از ملکش را برای مدت عمر خود یا عمر منتفع یا عمر شخصی دیگر منتقل می‌کند. بنابراین، مفهوم صلح عمری این است که که مالک یک ملک، شرط می کند تا زمانی که زنده است، منافع ملک متعلق به خود او باشد و بعد از فوتش کسی که صلح به نفع او شده است به طور شش دانگ مالک مال و منافع آن شود.

برای مثال پدری خانه خود را طی یک قرارداد رسمی به صورت صلح عمری به فرزند خود منتقل می کند، پدر ضمن این قرارداد شرط می کند که تا زمانی که زنده است بتواند از منافع ملک خود استفاده کند؛ مثلا بتواند آن را اجاره بدهد و هم چنین شرط می کند که بعد از فوت او عین ملک و منافع آن به طور کامل متعلق به فرزندش باشد.همچنین میتوان در صلح حق فسخ مادام العمر نیز برای مصالح در نظر گرفت. شرط فسخ مادام العمر بدان معنی است که مصالح در هر زمانی که بخواهد میتواند صلح را به صورت یکطرفه و بدون حضور متصالح فسخ کند.

نحوه تنظیم صلحنامه عمری چگونه است؟

برای تنظیم صلحنامه عمری باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید تا سند مصالحه به شرط عمری را منعقد نمایید، حتی الامکان از تنظیم صلحنامه بصورت سند عادی خودداری نمایید، زیرا احتمال فسخ یا ابطال صلحنامه ی عادی خود را به علت عدم رعایت نکات حقوقی یا حتی ایراد های متعددی که طرف دیگر می تواند به آن وارد کند را بالا برده و در نهایت متحمل هزینه بالای دادرسی از جمله هزینه کارشناسی، حق الوکاله و غیره خواهید شد.

تفاوت صلح عمری با وصیت چیست؟

صلح عمری در قوانین حقوقی به معنای قرارداد و عقدی است که فرد اموال خود را به اشخاصی چون همسر و فرزند یا غیره صلح می‌نماید و ﺗﺎ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺷﺨﺺ زﻧﺪه اﺳﺖ، ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ دﺧﺎﻟﺖ و ﻧﻈﺎرت و اﺧﺘﯿﺎر ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎل ﺧﻮد را دارد، اﻣﺎ ﺑﻌﺪ از ﻣﺮﮔﺶ، ﻣﺎﻟﮏ آن ﻣﺎل، ﻓﺮزﻧﺪ ﯾﺎ ﺷﺨﺺ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ و اﯾﻦ ﺷﺮاﯾﻂ، ﺗﺎﺑﻊ ﻣﻘﺮرات ارث ﻧﻤﯽ‌ﺷﻮد.در وصیت افراد می‌توانند تنها تا یک سوم اموال خود را برای بعد از فوت وصیت کنند و دو سوم مابقی ارث بر اساس قانون ارث تقسیم می‌شود. اما در صلح عمری، مالک علاوه بر اینکه می‌تواند تمام مال را منتقل کند، ضمن انتقال سند حق استفاده از مال را تا پایان عمر برای خودش حفظ می‌کند.

 

جستجوی ملک



نگران یافتن ملک مورد نظر خود نباشید

ما با استفاده از فایل هزاران مورد مسکن فروش و اجاره، فایل مورد نظر شما را در کمترین زمان ممکن خواهیم یافت.

چگونه فایل مورد نظر را پیدا کنیم

جهت یافتن فایل مسکن مورد نظر خود، با استفاده از فرم جستجو موجود در صفحات سایت اقدام به جستجوی فایل مسکن مورد علاقه خود نمائید.

آیا برای اتخاذ تصمیم بهتر نیاز به مشاوره یک حرفه ای دارید؟

مشاوران ما در هر لحظه آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه املاک می باشند

با ما تماس بگیرید!